Înregistrarea la domiciliu și/sau la reședința temporară sau radierea din evidență

Evidenţa locuitorilor se ţine prin înregistrarea la domiciliu şi/sau la reşedinţa temporară în locuinţele proprietate publică sau proprietate privată, sau în alte încăperi locuibile reglementate de legislaţia în vigoare.

Persoanele nu pot avea concomitent decât un singur domiciliu şi/sau o singură reședința temporară. În cazul în care aceştia deţin mai multe locuinţe, îşi pot stabili domiciliul sau reşedinţa temporară în oricare dintre acestea.

Înregistrarea persoanei la reşedinţa temporară nu atrage după sine radierea obligatorie din evidenţa de la domiciliu.

Înregistrarea la domiciliu se efectuează concomitent cu radierea din evidenţa anterioară, fără aplicarea menţiunii de radiere.

Înregistrarea la domiciliu sau la reşedinţa temporară a copilului care nu a atins vârsta de 14 ani se efectuează la domiciliul sau la reşedinţa temporară a părinţilor, al unuia din părinţi sau a reprezentantului legal, în cazul în care instanţa de judecată nu a stabilit altfel.

Cererea pentru înregistrarea la domiciliu și/sau la reşedinţa temporară sau radierea din evidență se depune personal sau de reprezentatul împuternicit prin procură autentificată de notar sau de alte persoane abilitate prin lege cu astfel de funcţie ori prin împuternicire de reprezentare în baza semnăturii electronice, consemnată în Registrul împuternicirilor de reprezentare în baza semnăturii electronice.

   În cazul în care schimbarea domiciliului sau a reşedinţei temporare nu condiţionează schimbarea actului de identitate, se admite depunerea cererii de către alte persoane, şi anume:

  • în cazul copilului, inclusiv al celui cu statut de copil rămas fără ocrotire părintească sau de copil rămas fără ocrotire părintească asupra căruia este instituită tutela sau curatela, precum şi în cazul persoanei supuse măsurii de ocrotire judiciară sub forma tutelei în calitate de solicitant acționează reprezentantul legal corespunzător al acestuia (unul dintre părinți, tutorele, curatorul). În noţiunea de copil nu se încadrează minorul care a dobândit capacitatea deplină de exerciţiu până la împlinirea vârstei de 18 ani în condiţiile art.26 alin.(2) şi (3) din Codul civil al Republicii Moldova.
  • în cazul copilului separat de părinţi, inclusiv al celuia plasat în serviciul de plasament de tip familial, cu excepția serviciului tutelă/curatelă, sau în serviciul de plasament de tip rezidenţial, cererea se depune de către autoritatea tutelară teritorială în a cărei rază de competență teritorială este locul aflării sau de plasament al copilului pe motivul aflării temporare a părinților/unicului părinte pentru o perioadă mai mare de două luni în altă localitate din țară sau de peste hotare, precum și în cazul copilului cu statut de copil rămas temporar fără ocrotire părintească sau de copil rămas fără ocrotire părintească care nu a fost plasat în serviciul tutelă/curatelă , cererea se depune de către autoritatea tutelară teritorială în evidența căreia se află copilul;
  •  în cazul copilului cu statut de copil rămas temporar fără ocrotire părintească sau de copil rămas fără ocrotire părintească, asupra căruia nu este instituită ori a fost revocată tutela sau curatela în condiţiile prevederilor legale şi care este plasat în serviciul de plasament de tip familial sau de tip rezidenţial ori în instituţia de asistenţă socială publică, de educaţie, de învăţământ, de tratament, ori într-o altă instituţie similară, cererea se depune, după caz, de către asistentul parental profesionist ori părintele-educator sau administraţia serviciilor de plasament respective, în baza acordului reprezentantului legal şi a dispoziției în acest sens a autorității tutelare teritoriale, în a cărei rază de competență teritorială este locul de plasament al copilului;
  • în cazul elevilor, studenţilor, masteranzilor, doctoranzilor, rezidenţilor şi secundariaţilor clinici cazaţi în cămine, al militarilor care îndeplinesc serviciul militar în termen, precum şi al persoanelor în etate, persoanelor cu dizabilităţi, persoanelor aflate la tratament prin constrângere, internate sau primite spre îngrijire ori în plasament în instituţiile de asistenţă socială, instituţiile medico-sanitare specializate (azil de bătrâni, centre de plasament, centre de reabilitare, centre comunitare multifuncţionale, instituţii psihoneurologice, precum şi alte instituţii similare), persoanelor condamnate la închisoare care îşi ispăşesc pedeapsa în instituţiile penitenciare – pe perioada detenţiei, iar în cazul persoanelor condamnate la detenţiune pe viaţă – permanent, persoanelor social-defavorizate fără domiciliu, plasate temporar în centre sociale, cererea pentru înregistrarea la reşedinţa temporară poate fi depusă prin intermediul reprezentantului serviciului responsabil de evidenţa locatarilor în încăperile locuibile sau prin intermediul unui angajat al instituţiei delegat cu asemenea atribuţii.
  • de alte persoane abilitate prin lege cu astfel de funcție se admite depunerea cererii prin împuternicire de reprezentare în baza semnăturii electronice, consemnată în Registrul împuternicirilor de reprezentare în baza semnăturii electronice.

publicService.steps.title

  • 1
    Pasul 1. Depunerea cererii

    Cererea pentru înregistrarea la domiciliu și/sau la reşedinţa temporară sau radierea din evidență se depune prin următoarele modalități:

    1. în țară, la orice serviciu eliberare a actelor de identitate, inclusiv din cadrul centrului multifuncțional al Agenţiei Servicii Publice;
    2. în străinătate, la misiunile diplomatice sau oficiile consulare (MDOC) ale Republicii Moldova. În lipsa MDOC în statul de reședință al solicitantului, cererea respectivă poate fi depusă la orice MDOC.

  • 2
    Pasul 2. Achitarea serviciului

    Achitarea se efectuează prin intermediul serviciului guvernamental de plăţi electronice MPay.

    publicService.channels.4.title

  • 3
    Pasul 3. Procesarea și Examinarea

    Verificarea documentelor necesare pentru înregistrarea la domiciliu și/sau la reședința temporară. Întocmirea cererii-chestionar în funcție de serviciul solicitat (certificarea identităţii persoanei şi a datelor consemnate în cererea-chestionar, imprimarea extrasului din RBI/RSUATA/RSUD, imprimarea declaraţiei/declaraţiilor, imprimarea scrisorii de înştiinţare privind schimbul domiciliului/reşedinţei temporare şi completarea acesteia, după caz).

  • 4
    Pasul 4. Rezultatul final

    La ghișeul subdiviziunii teritoriale a ASP are loc: Înmânarea buletinul de identitate al cetăţeanului Republicii Moldova de generaţia II sau III – în cazul înregistrării iniţiale la domiciliu, schimbării domiciliului sau modificării, rectificării, completării adresei de domiciliu; Aplicarea menţiunii privind domiciliul/reşedinţa în locul rezervat de pe fişa de însoţire la buletinul de identitate de generaţia I, buletinul de identitate provizoriu; Aplicarea menţiunii privind reşedinţa, în locul rezervat pe fişa de însoţire la buletinul de identitate al cetăţeanului Republicii Moldova de generaţia II şi III; Actualizarea datelor în RSP privind înregistrarea la domiciliu şi/sau la reşedinţa temporară.

publicService.disclaimerAgenția Servicii Publice
Agenția Servicii Publice
buttons.more
publicService.allowsMPower
publicService.allowsMPowerLink
publicService.categories.title
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.