Înregistrarea de stat a organizaţiilor necomerciale şi a sucursalelor acestora
Decizia privind înregistrarea de stat a persoanei juridice, emisă în condițiile legii de autoritatea competentă, prin care se certifică faptul constituirii, reorganizării, lichidării, suspendării sau reluării activităţii persoanelor juridice, sucursalelor acestora, precum şi faptul modificării actelor de constituire ale persoanelor juridice, înscrierii datelor în Registrul de stat, care are ca efect dobîndirea şi încetarea capacităţii juridice a persoanelor juridice.
Cerinţe faţă de solicitant:
- corespunderea actelor de constituire și altor documente depuse pentru înregistrare cerinţelor prevăzute de lege;
- respectării termenului de depunere a documentelor pentru înregistrarea de stat;
- declarării datelor privind beneficiarii efectivi ai persoanei juridice;
- pe numele persoanei (fondatorului) nu au fost aplicate interdicţii de înregistrare emise de instanţa judecătorească sau de executorul judecătoresc;
- fondatorul/administratorul/beneficiarul efectiv să nu facă parte din lista persoanelor, grupurilor şi entităţilor implicate în activităţi teroriste, potrivit Legii nr.308 din 22.12.2017 cu privire la prevenirea şi combaterea spălării banilor şi finanţării terorismului;
- denumirea persoanei juridice trebuie să întrunească cerințele prevăzute de Codul Civil, art. 9 al Legii nr.220 și de alte acte normative.
- pentru înregistrarea de stat urmează a fi verificată şi rezervată denumirea persoanei juridice;
- documentele pentru înregistrarea de stat se perfectează în limba de stat şi se depun de către unul din fondatori sau de către reprezentantul acestuia, împuternicit prin procesul-verbal sau prin procură autentificată în modul stabilit de lege;
- sediul persoanei juridice urmează să fie real, ceea ce impune existenţa unui imobil sau spaţiu din imobil clar determinat pe care persoana îl deţine legal, datele cu privire la adresa juridică să nu fie nedeterminate şi inexistente.
Programarea prealabilă pentru solicitarea serviciilor în subdiviziunile teritoriale ale ASP este disponibilă accesând link-ul: https://programare.asp.gov.md/qwebbook/index.jsp?lang=ro
publicService.steps.title
- 1Pasul 1. Depunerea cererii
Cererea este depusă de către solicitant sau reprezentantului său legal sau cu utilizarea, după caz, a împuternicirilor de reprezentare eliberată prin intermediul SI MPower cu prezentarea documentelor necesare pentru înregistrarea de stat a persoanei juridice la ghișeul subdiviziunii teritoriale de prestare a serviciului.
- 2Pasul 2. Achitarea serviciului
Achitarea tarifului pentru serviciul solicitat prin intermediul servicului guvernamental de plăți electronice MPay: https://mpay.gov.md/. Concomitent cu taxa de înregistrare de stat a organizaţiei necomerciale se mai percep taxe pentru:elaborarea, redactarea şi aprobarea denumirilor de unităţi de drept – 100 lei – la momentul adresării;extras din Registrul de stat al persoanelor juridice – 110 lei. Pct. 2.5.1 (mai multe tarife și termene).
- 3Pasul 3. Procesarea și Examinarea
Procesarea cererii. Registratorul în domeniul înregistrării de stat: primește și înregistrează corespunzător cererea privind înregistrarea de stat a persoanei juridice și recepționează documentele prezentate de solicitant;eliberează avizul de plată (după caz); eliberează bonul de confirmare a primirii cererii; deschide dosarul de evidență, examinează cererea și documentele însoțitoare, verifică respectarea condițiilor stabilite de lege.
Examinarea cererii: În cazul depunerii setului complet de acte prevăzute expres de legislație:verifică identitatea și capacitatea de exercițiu a fondatorului(lor) și administratorului(lor) - persoane fizice; examinează cererea și documentele prezentate pentru înregistrarea de stat a persoanei juridice, în vederea corespunderii acestora cerințelor stabilite de lege;efectuează înregistrarea de stat a persoanei juridice cu emiterea deciziei privind înregistrarea de stat;efectuează procesul de înregistrare (luare la evidenţă) fiscală, statistică, medicală şi socială a persoanei juridice prin transmitere autorităţilor vizate, în format electronic, a datelor privind înregistrarea acesteia prevăzute la art. 33 alin. (1) al Legii nr.220/2007, cu elibera înştiinţării respective.
Amânarea de eliberare: În cazul constatării lipsei documentelor/informației necesare prevăzute expres de legislație, registratorul va sista termenul de examinare a cererii și va informa imediat despre acest fapt solicitantul cu specificarea și descrierea temeiului suspendării, termenului și acțiunilor de remediere pentru a iniția reexaminarea cererii.
- 4Pasul 4. Eliberarea deciziei
Decizia de înregistrare se eliberează la ghișeul subdiviziunii teritoriale de prestare a serviciului, solicitantului personal, reprezentantului său legal sau cu utilizarea, după caz, a împuternicirilor de reprezentare eliberată prin intermediul SI MPower.
Informația privind faptul înregistrării fiind ulterior disponibilă pe portalul guvernamental al cetățeanului/ al antreprenorului MCabinet după autentificare cu semnătură electronică.