Buletin de identitate al cetățeanului Republicii Moldova

Buletinul de identitate al cetăţeanului Republicii Moldova reprezintă actul de identitate care se eliberează cetățenilor Republicii Moldova pentru întrebuinţare pe teritoriul republicii sau peste hotarele ei, în conformitate cu acordurile internaționale, pe termen de valabilitate:

  • de la naștere până la 10 ani;
  • de la 10 până la 16 ani;
  • de la 16 până la 25 ani;
  • de la 25 până la 45 ani;
  • de la 45 ani – pe viață.

Cetățenii Republicii Moldova cu domiciliul în Republica Moldova sunt obligați să dețină buletin de identitate de la vârsta de 16 ani.

Buletinul de identitate se eliberează în următoarele cazuri:

  • la prima eliberare: minorilor; persoanelor care au obţinut paşaportul cetăţeanului Republicii Moldova; cetăţenilor Republicii Moldova domiciliaţi în localităţile din stânga Nistrului şi în municipiul Bender; persoanelor cu vârsta peste 18 ani care nu au avut niciodată acte de identitate;
  • preschimbarea paşaportului de tip sovietic, buletinului de identitate provizoriu sau a actului de identitate provizoriu;
  • schimbarea, modificarea, rectificarea sau completarea datelor cu caracter personal;
  • constatarea inexactităţilor, neconformităţilor, falsurilor în înscrisurile din documente, furtului de identitate sau a identităţii false;
  • schimbarea domiciliului;
  • în caz de schimbare a denumirii sau a rangului localităţilor, străzilor, de renumerotare a imobilelor sau de rearondare a acestora, de înfiinţare a localităţilor, a străzilor; în caz de modificare, rectificare sau de completare a datelor adresei de domiciliu;
  • în caz de pierdere, furt sau deteriorare;
  • expirarea termenului de valabilitate;
  • dobândirea sau redobândirea cetăţeniei Republicii Moldova;
  • în caz de repatriere;
  • la solicitarea titularului de a-l preschimba.

Cererea pentru eliberarea buletinului de identitate al cetățeanului Republicii Moldova se depune de către solicitant la autoritatea competentă în modul stabilit. 

Depunerea cererii de către alte persoane se admite în următoarele situații speciale:

  • în cazul copilului, inclusiv al celui cu statut de copil rămas fără ocrotire părintească sau cu statut de copil rămas temporar fără ocrotire părintească asupra căruia este instituită tutela sau curatela, în calitate de solicitant acționează reprezentantul legal al acestuia (unul dintre părinți, tutorele sau curatorul), cu prezenţa obligatorie a copilului. În noţiunea de copil nu se încadrează persoanele care au dobândit capacitatea deplină de exerciţiu până la împlinirea vârstei de 18 ani în condiţiile art.26 alin.(2) şi (3) din Codul civil al Republicii Moldova;
  • în cazul copilului ai cărui părinţi (unicul părinte) sunt minori (este minor), în calitate de solicitant acţionează reprezentantul legal al părinţilor minori (unicului părinte minor);
  • în cazul copilului separat de părinţi, inclusiv al aceluia plasat în serviciul de plasament de tip familial, cu excepția serviciului tutelă/curatelă, sau în serviciul de plasament de tip rezidențial, cererea se depune de către autoritatea tutelară teritorială în a cărei rază de competență teritorială este locul aflării sau de plasament al copilului, cu prezența obligatorie a acestuia;
  • în cazul persoanei supuse măsurii de ocrotire judiciară sub forma tutelei, în calitate de solicitant acţionează reprezentantul legal al acesteia (tutorele), cu prezenţa obligatorie a persoanei reprezentate;
  • în cazul persoanei imobilizate, al persoanei aflate la tratament prin constrîngere, al persoanei aflate în arest preventiv sau în detenţie, cererea pentru eliberarea buletinului de identitate poate fi depusă de către reprezentantul împuternicit prin procură autentificată de notar sau de alte persoane abilitate prin lege cu astfel de funcţie, , ori prin împuternicire de reprezentare în baza semnăturii electronice, consemnată în Registrul împuternicirilor de reprezentare în baza semnăturii electronice (MPower);
  • în cazul persoanei care este internată într-o instituţie medicală şi se află în stare gravă (inconştientă, în comă), cererea se depune de către persoana care acţionează în interesul acesteia (membru de familie, ruda), iar în lipsa unei astfel de persoane, actul de identitate se eliberează în urma demersului instituţiei medicale în cauză sau al autorităţii administraţiei publice locale, dacă persoana internată beneficiază de asistenţă socială, , ori prin împuternicire de reprezentare în baza semnăturii electronice, consemnată în Registrul împuternicirilor de reprezentare în baza semnăturii electronice (MPower);
  • în cazul persoanei cu boală mintală sau deficienţe fizice, mintale sau psihologice, aflate la întreţinere în instituţia de tratament sau în instituţia socială, asupra căreia nu este instituită măsura de ocrotire sub nicio formă, actul de identitate se eliberează în urma demersului instituţiei respective.

Cererea pentru eliberarea buletinului de identitate se respinge în cazul în care solicitantul a prezentat informații frauduloase sau documentele prezentate sunt insuficiente, conțin divergențe, sunt nevalabile ori se constată că nu sunt autentice.

În cazul în care cererea pentru eliberarea actelor de identitate se respinge în condiţiile prevederilor legale, autoritatea competentă este obligată în termenul prevăzut pentru examinarea cererii să informeze solicitantul în scris sau prin mijloacele electronice de comunicare despre motivele care au stat la baza respingerii cererii.

Buletin de identitate este disponibil pentru livrare la domiciliu sau reşedinţa temporară sau la locul aflării solicitantului prin MDelivery.

Programarea prealabilă pentru solicitarea serviciilor în subdiviziunile teritoriale ale ASP este disponibilă accesând link-ul: https://programare.asp.gov.md/qwebbook/index.jsp?lang=ro

publicService.steps.title

  • 1
    Pasul 1: Depunerea cererii

    Cererea se depune prin următoarele modalități:

    • în țară, la orice serviciu de eliberare a actelor de identitate (SEAI), inclusiv din cadrul centrului multifuncţional al Agenţiei Servicii Publice;
    • în străinătate, la misiunile diplomatice sau oficiile consulare (MDOC) ale Republicii Moldova. În lipsa MDOC în statul de reşedinţă al solicitantului, cererea respectivă poate fi depusă la orice MDOC.

    În momentul depunerii cererii, poate fi solicitat și serviciul de livrare MDelivery, care asigură livrarea buletinului de identitate direct la locul aflării solicitantului.

  • 2
    Pasul 2: Achitarea serviciul

    Achitarea tarifului pentru serviciul solicitat prin intermediul serviciului guvernamental de plăţi electronice MPay.

    publicService.channels.4.title

  • 3
    Pasul 3: Procesarea și examinarea cererii

    Preluarea imaginii faciale și scanarea semnăturii. Întocmirea cererii-chestionar. Atribuirea statutului buletinului de identitate precedent „nevalabil/restituit titularului”. Verificarea, luarea deciziei și avizarea cererii-chestionar, procesarea comenzii.

  • 4
    Pasul 4. Eliberarea buletinului de identitate

    Buletinul de identitate se înmânează, contra semnătură, la ghișeul SEAI, inclusiv din cadrul centrului multifuncțional al Agenţiei Servicii Publice, iar în străinătate, la MDOC ale Republicii Moldova, fie personal titularului, fie reprezentantului lui legal, sau reprezentantului împuternicit prin procură autentificată de notar ori de alte persoane abilitate prin lege cu astfel de funcţie sau prin împuternicire de reprezentare în baza semnăturii electronice, consemnată în Registrul împuternicirilor de reprezentare în baza semnăturii electronice, fie persoanei care acţionează în interesul acestuia în condiţiile prevederilor legale. 

    La cererea solicitantului, actele de identitate pot fi livrate la adresa de domiciliu sau de reședința temporară sau la locul aflării persoanei prin intermediul Oficiului mobil sau prin intermediul serviciului guvernamental de livrare (MDelivery). 

Агентство государственных услуг
buttons.more
publicService.allowsMDelivery
publicService.allowsMDeliveryLink
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.