Înregistrarea căsătoriei

Înregistrarea căsătoriei reprezintă un act personal, care nu poate fi realizat prin împuternicire de către o altă persoană. Numai căsătoria încheiată la organele de stat cu atribuții de înregistrare a actelor de stare civilă generează drepturile și obligațiile de soți prevăzute de lege.

Prestarea serviciului presupune prezența fizică, în două etape, în fața autorității competente, a persoanelor care doresc să înregistreze căsătoria: la depunerea declarației de căsătorie și înregistrarea actului de căsătorie. La înregistrarea căsătorie se întocmește actul de căsătorie, care se semnează obligatoriu, de către declaranți și se autentifică de către persoana responsabilă de înregistrarea căsătoriei, aplicându-se sigiliul. În baza actului de căsătorie soților li se eliberează certificatul de căsătorie.

Competența teritorială la înregistrarea căsătoriei este determinată de domiciliul (probată prin înregistrarea la domiciliul) a unuia dintre declaranți sau părinții acestora.

În lipsa înregistrării la domiciliu se ia în considerare înregistrarea la reședință (domiciliul temporar), ultimul loc de domiciliu, locul de aflare. Pentru încheierea căsătoriei este necesar consimțământul reciproc, neviciat, exprimat personal și necondiționat, al bărbatului și femeii care se căsătoresc, precum și atingerea de către ei a vârstei matrimoniale. Persoanele care doresc să se căsătorească sunt obligate să se informeze reciproc despre starea sănătății lor.

Vârsta matrimonială minimă este de 18 ani.

Pentru motive temeinice, se poate încuviința încheierea căsătoriei cu reducerea vârstei matrimoniale, dar nu mai mult decât cu doi ani. Reducerea vârstei matrimoniale va fi încuviințată de autoritatea administrației publice locale în a cărei rază teritorială își au domiciliul persoanele care doresc să se căsătorească, în baza cererii acestora și acordului părinților minorului.

Încheierea căsătoriei se face în prezența persoanelor care se căsătoresc, după expirarea unui termen de cel puțin o lună din momentul depunerii de către ele a declarației de căsătorie.

Termenul maximal ce se stabilește pentru încheierea căsătoriei nu va depăși două luni de la data depunerii declarației de căsătorie.

Dacă există motive temeinice (determinate de imposibilitatea unuia dintre declaranți de a se afla pe teritoriul Republicii Moldova pe perioada termenului legal de înregistrare a căsătoriei), la cererea persoanelor care doresc să se căsătorească, șeful serviciului stare civilă poate reduce termenul indicat la alin.(1), iar în cazuri excepționale (pericol pentru viață, graviditate, nașterea copilului etc.), căsătoria poate fi încheiată chiar în ziua depunerii declarației.

La dorința viitorilor soți, căsătoria se oficiază în mod solemn.

Cetățenii străini, cu domiciliul în afara teritoriului Republicii Moldova, încheie căsătoria pe teritoriul Republicii Moldova conform legislației Republicii Moldova dacă au dreptul la încheierea căsătoriei în conformitate cu legislația statului ai cărui cetățeni sunt.

În acest sens, căsătoria cu un cetățean străin sau între cetățeni străini se încheie numai dacă, pe lângă actele prevăzute la art. 34 din prezenta lege, persoanele care se căsătoresc vor prezenta dovezi, eliberate de autoritățile competente ale statelor ai căror cetățeni sunt, din care să rezulte că sunt îndeplinite condițiile de fond, cerute de legislația Republicii Moldova, pentru încheierea căsătoriei. Poate fi prezentat, după caz:

  1. Certificatul privind starea civilă (conține informația privind starea civilă a unei persoane: celibatar, divorțat sau văduv) sau alt tip de document oficial emis de autorităţile străine prin care se atestă lipsa înregistrării unor căsătorii anterioare neîncetate pe numele unei persoane.
  2. Certificatul de capacitate matrimonială (se emite şi Se acceptă în cazul statelor care fac parte din domeniul teritorial al Convenţiei Comisiei Internaţionale de Stare Civilă nr. 20 privind eliberarea certificatului de capacitate matrimoniale, semnată la Munich, 5 septembrie 1980: Germania, Belgia, Spania, Grecia, Italia, Luxemburg, Olanda, Portugalia, Elveţia, Turcia, Republica Moldova). Documentul emis în temeiul Convenţiei CIEC nr. 20/1980 nu necesită supralegalizare/apostilare şi nici traducere). În alte state, documentele similare certificatului de capacitate matrimonială poartă denumirea „Certificat de cutumă”, „Permisiune de căsătorie” etc.).
  3. Declarația pe propria răspundere cu privire la starea civilă şi lipsa impedimentelor la căsătorie, în cazurile în care autoritățile competente ale statelor străine nu emit certificate privind starea civilă sau certificate privind capacitatea matrimonială (sau în mare parte acestea sunt țările arabe, care emit un document „Componența/registrul familiei”. În cazul cetățenilor acestor țări se acceptă Declarația pe propria răspundere din care să rezulte faptul că persoana nu este căsătorită și sunt îndeplinite condițiile de fond, cerute de legislația Republicii Moldova, pentru încheierea căsătoriei.

Documentul emis în străinătate necesită supralegalizare sau apostilare (pentru țările care fac parte la Convenția de la Haga din 1961 cu privire la suprimarea cerinței supra legalizării actelor oficiale străine) şi traducere, dacă nu este stabilit altfel prin tratat/convenţie/acord la care Republica Moldova este parte.

La încheierea căsătoriei între cetățeni străini sau între aceștia și cetățeni ai Republicii Moldova, dacă cel puțin unul dintre ei nu cunoaște limba în care are loc oficierea căsătoriei, precum și în cazul în care una sau ambele persoane care se căsătoresc sunt surdomute, se va recurge la serviciile interpretului.

Încheierea căsătoriei cu o persoană condamnată sau arestată

Încheierea căsătoriei cu o persoană condamnată sau arestată se înfăptuiește către serviciul stare civilă, din raza teritorială a penitenciarului sau al izolatorului de urmărire penală, în localul instituției respective. Data, ora și locul încheierii căsătoriei se coordonează în prealabil cu administrația penitenciarului și cu procurorul care conduce sau, după caz, efectuează urmărirea penală în cauza respectivă.

Pentru completarea declarației de căsătorie, persoanei condamnate sau arestate i se pune la dispoziție formularul respectiv. Exactitatea datelor înscrise în declarație se confirmă de către șeful instituției respective, care autentifică și semnătura declarantului.

Dacă cel care se căsătorește cu persoana condamnată sau arestată nu se poate prezenta personal pentru a face declarația de căsătorie, acesta poate expedia viitorului soț prin poștă formularul declarației, completat la rubrica "El" sau "Ea" și autentificat la organul de stare civilă de la locul de trai, iar persoana condamnată sau arestată completează declarația cu datele personale și o transmite la organul de stare civilă în a cărui rază teritorială se află penitenciarul sau izolatorul de urmărire penală.

Căsătoria cu o persoană care își ispășește pedeapsa administrativă va fi înregistrată după expirarea termenului sancțiunii aplicate.

După încheierea căsătoriei, menţiunea privind starea civilă a persoanei condamnate sau arestate se înscrie în dosarul personal al acesteia, indicându-se numele şi prenumele celuilalt soţ şi data încheierii căsătoriei.

Încheierea căsătoriei în temeiul unei hotărâri judecătorești

Înregistrarea căsătoriei în temeiul hotărârii judecătorești vizează situația oficierii căsătoriei la serviciul stare civilă, în modul stabilit, dintre două persoane care s-au aflat în relaţii de căsătorie consensuale în perioada de până la 8 iulie 1944, una dintre care a decedat sau a fost dată dispărută în timpul războiului. În acest caz, căsătoria se consideră valabilă de la data menţionată de persoanele în cauză în declaraţia de căsătorie.

Căsătoria se înregistrată în prezența persoanei interesate și numai pe baza unei hotărâri judecătoreşti privind constatarea existenţei relaţiilor consensuale între persoanele interesate.

Înregistrarea căsătoriei în temeiul hotărârii judecătorești vizează, totodată, situația întocmirii unui act de căsătorie reconstituit în temeiul unei hotărâri judecătorești cu privire la constatarea înregistrării faptului căsătoriei (emisă în cazul înregistrării anterior a actului respectiv și atestării lipsei în păstrare în fondul arhivistic a actului de stare civilă).

Programarea prealabilă pentru solicitarea serviciilor în subdiviziunile teritoriale ale ASP este disponibilă accesând link-ul: https://programare.asp.gov.md/qwebbook/index.jsp?lang=ro

Descrierea procesului de obținere a serviciului în cauză

  • 1
    Pasul 1. Depunerea cererii

    Cererea cu privire la înregistrarea căsătoriei se depune prin următoarele modalități:

    1. la serviciul stare civilă, inclusiv din cadrul Centrului multifunctional al Agenţiei servicii Publice, în a cărei rază teritorială îşi au domiciliul declaranţii/unul dintre ei sau părinţii acestora;
    2. la primăria localităţii (comunei), unde îşi au domiciliul declaranţii/unul din ei sau părinţii acestora;
    3. la misiunile diplomatice sau oficiile consulare ale Republicii Moldova acreditate în străinătate (MDOC).

  • 2
    Pasul 2. Achitarea serviciului

    Achitarea tarifului pentru serviciul solicitat prin intermediul serviciului guvernamental de plăţi electronice MPay.

    În conformitate cu prevederile art. 3 lit. b) al Legii taxei de stat nr. 213/2023, la înregistrarea căsătoriei se încasează taxa de stat, cu excepția cazurilor de scutire de taxa de stat, expuse în anexa nr.2 la Legea menționată.

    Achită

  • 3
    Pasul 3. Procesarea și Examinarea

    Verificarea şi examinarea documentelor prezentate de către declaranţi. Identificarea actelor de stare civilă în fondul de arhivă al registrelor stare civilă (actele de naştere ale declaranţilor, după caz, actul de divorţ/de deces al soţului din căsătoria anterioară).Verificarea datelor din actele oficiale prezentate cu datele actelor identificate în fondul de arhivă al registrelor şi, după caz, soluţionarea problemei aducerii în concordanţă a numelor soţilor prin rectificarea actelor.Verificarea existenţei/lipsei în resursele informaţionale a actului de stare civilă cu privire la acelaşi fapt juridic, întocmit anterior.

    Oficierea căsătoriei: Verificarea prezenţei şi identităţii declaranţilor în ziua stabilită pentru înregistrarea căsătoriei;Solicitarea consimţământului soţilor la încheierea căsătoriei (în lipsa acestuia se refuză înregistrarea căsătoriei;Informarea soţilor despre drepturile şi obligaţiile pe care le au în conformitate cu prevederile Codului familiei; Înregistrarea căsătoriei în resursele informaţionale, emiterea actului de căsătorie în două exemplare şi a certificatului de căsătorie.

  • 4
    Pasul 4. Semnarea actului de căsătorie şi înmânarea certificatului de căsătorie

    Semnarea actului de căsătorie şi înmânarea certificatului de căsătorie: la ghișeul serviciului stare civilă, inclusiv din cadrul Centrului multifuncțional al Agenţiei Servicii Publice; la primăria localităţii (comunei) unde a fost înregistrată căsătoria, iar în străinătate, la MDOC ale Republicii Moldova.

Informația din această pagină este oferită de către Agenția Servicii Publice. În cazul în care considerați că informația este incompletă sau incorectă, vă rugăm să contactați reprezentanțiiAgenția Servicii Publice
Agenția Servicii Publice
Mai multe
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.