Înregistrarea de stat a persoanelor juridice și a sucursalelor acestora

Decizia privind înregistrarea de stat a persoanei juridice, emisă în condițiile legii de autoritatea competentă, prin care se certifică faptul constituirii, reorganizării, lichidării, suspendării sau reluării activităţii persoanelor juridice, sucursalelor acestora, precum şi faptul modificării actelor de constituire ale persoanelor juridice, înscrierii datelor în Registrul de stat, care are ca efect dobîndirea şi încetarea capacităţii juridice a persoanelor juridice.

Cerințe față de solicitant:

  • corespunderea actelor de constituire și altor documente depuse pentru înregistrare cerinţelor prevăzute de lege;
  • respectării termenului de depunere a documentelor pentru înregistrarea de stat;
  • declarării datelor privind beneficiarii efectivi ai persoanei juridice;
  • pe numele persoanei (fondatorului) nu au fost înregistrate anterior întreprinderi care nu funcţionează şi/sau care nu au fost lichidate în modul stabilit de lege sau care au datorii la bugetul public naţional;
  • pe numele persoanei (fondatorului) nu au fost aplicate interdicţii de înregistrare emise de instanţa judecătorească sau de executorul judecătoresc; 
  • permisiunea constituirii, după expirarea termenului de 3 ani, a unei noi persoane juridice de către fondatorul persoanei juridice radiate din Registrul de stat ca rezultat al aplicării art. 1741 din Codul fiscal;
  • fondatorul/administratorul/beneficiarul efectiv să nu facă parte din lista persoanelor, grupurilor şi entităţilor implicate în activităţi teroriste, potrivit Legii nr.308 din 22.12.2017 cu privire la prevenirea şi combaterea spălării banilor şi finanţării 
  • denumirea persoanei juridice trebuie să întrunească cerințele prevăzute de Codul Civil, art. 9 al Legii nr.220 și de alte acte normative.
  • pentru înregistrarea de stat urmează a fi verificată şi rezervată denumirea persoanei juridice;
  • genurile de activitate urmează a fi indicate în conformitate cu Clasificatorul activităţilor din economia Moldovei (CAEM-2), aprobat de Biroul Naţional de Statistică prin Ordinul nr. 28 din 07 mai 2019 (publicat în ediţia nr. 193-202 a Monitorului Oficial din 14.06.2020) sau Legea nr. 160 din 22.07.2011 privind reglementarea prin autorizare a activităţii de întreprinzător;
  • documentele pentru înregistrarea de stat se perfectează în limba de stat şi se depun de către fondator sau de către reprezentantul acestuia, împuternicit prin procură autentificată în modul stabilit de lege;
  • sediul persoanei juridice urmează să fie real, ceea ce impune existenţa unui imobil sau spaţiu din imobil clar determinat pe care persoana îl deţine legal, datele cu privire la adresa juridică să nu fie nedeterminate şi inexistente;
  • cetăţenii străini şi apatrizii, care au intrat în Republica Moldova pe un termen de pînă la 90 zile, prezintă copiile actelor de identitate naţionale ale acestora, care urmează să conţină menţiunea Poliţiei de Frontieră cu privire la trecerea frontierei de stat;
  • cetăţenii străini şi apatrizii, care au intrat în Republica Moldova pe un termen de peste 90 zile urmează să prezinte şi permisele de şedere sau buletinele de identitate pentru apatrizi.

Programarea prealabilă pentru solicitarea serviciilor în subdiviziunile teritoriale ale ASP este disponibilă accesând link-ul: https://programare.asp.gov.md/qwebbook/index.jsp?lang=ro

publicService.steps.title

  • 1
    Pasul 1. Depunerea cererii

    Cererea este depusă de către solicitant sau reprezentantul său legal (MPower) cu prezentarea documentelor necesare prin următoarele modalități:

    1. la ghișeul subdiviziunii teritoriale de prestare a serviciului;
    2. prin intermediul poştei electronice la adresa de email: inregistrare.ud@asp.gov.md (în formă de documente electronice semnate cu semnătura electronică);
    3. prin scrisoare recomandată remisă la adresa poştală: str. A. Puşkin, 47, mun. Chişinău.

    pdf

  • 2
    Pasul 2. Achitarea serviciului

    Achitarea tarifului pentru serviciul solicitat prin intermediul serviciului guvernamental de plăţi electronice MPay.

    Concomitent cu taxa de înregistrare de stat a persoanei juridice se mai percep taxe pentru:

    • elaborarea, redactarea şi aprobarea denumirilor de unități de drept – 100 lei;
    • extras din Registrul de stat al persoanelor juridice – 110 lei.

    publicService.channels.4.title

  • 3
    Pasul 3. Procesarea și Examinarea

    Procesarea cererii

    Registratorul în domeniul înregistrării de stat: 

    • primește și înregistrează corespunzător cererea privind înregistrarea de stat a persoanei juridice și recepționează documentele prezentate de solicitant;
    • generează certificatul prin care se atestă că fondatorul - persoana fizică nu figurează în calitate de asociat al unei întreprinderi care nu funcționează şi care nu a fost lichidată în modul stabilit de lege sau care are datorii la bugetul public naţional;
    • eliberează avizul de plată;
    • eliberează bonul de confirmare a primirii cererii;
    • perfectează, după caz, actele de constituire;
    • deschide dosarul de evidență, examinează cererea și documentele însoțitoare, verifică respectarea condițiilor stabilite de lege.

    Examinarea cererii

    În cazul depunerii setului complet de acte prevăzute expres de legislație:

    • verifică identitatea și capacitatea de exercițiu a fondatorului(lor) și administratorului(lor) - persoane fizice;
    • examinează cererea și documentele prezentate pentru înregistrarea de stat a persoanei juridice, în vederea corespunderii acestora cerințelor stabilite de lege;
    • efectuează înregistrarea de stat a persoanei juridice cu emiterea deciziei privind înregistrarea de stat;
    • efectuează procesul de înregistrare (luare la evidenţă) fiscală, statistică, medicală şi socială a persoanei juridice prin transmitere autorităţilor vizate, în format electronic, a datelor privind înregistrarea acesteia prevăzute la art. 33 alin. (1) al Legii nr.220/2007, cu eliberarea înştiinţării respective.

    Amânarea de eliberare

    În cazul constatării lipsei documentelor/informației necesare prevăzute expres de legislație, registratorul va sista termenul de examinare a cererii și va informa imediat despre acest fapt solicitantul cu specificarea și descrierea temeiului suspendării, termenului și acțiunilor de remediere pentru a iniția reexaminarea cererii.

  • 4
    Pasul 4. Eliberarea deciziei

    Decizia de înregistrare se eliberează la ghișeul subdiviziunii teritoriale de prestare a serviciului, solicitantului personal, reprezentantului său legal sau cu utilizarea, după caz, a împuternicirilor de reprezentare eliberată prin intermediul SI MPower.

    Informația privind faptul înregistrării fiind ulterior disponibilă pe portalul guvernamental al cetățeanului/ al antreprenorului MCabinet după autentificare cu semnătură electronică.

publicService.disclaimerAgenția Servicii Publice
Agenția Servicii Publice
buttons.more
publicService.allowsMPower
publicService.allowsMPowerLink
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.