Înregistrarea schimbării numelui și/sau a prenumelui
Numele de familie şi prenumele constituie atributele de baza prin care se identifică persoana concretă şi care se înscriu în mod obligatoriu în actele de stare civilă şi în alte acte oficiale conform legislaţiei naţionale.
Schimbarea numelui de familie nu este un drept absolut al persoanei fizice, acesta fiind strict reglementat de prevederile art. 49 şi 50 din Legea nr. 100-XV din 26.04.2001 privind actele de stare civilă şi punctelor 99-127 ale Instrucţiunii cu privire la modul de înregistrare a actelor de stare civilă, aprobată prin Ordinul Departamentului Tehnologii Informaţionale nr. 4 din 21.01.2004 (în continuare Instrucţiune).
Persoana care a împlinit vârsta de 16 ani are dreptul să-şi schimbe numele de familie şi/sau prenumele.
Numele de familie şi/sau prenumele pot fi schimbate numai în baza următoarelor motive temeinice:
- pronunţarea dificilă, dacă acestea sunt formate din expresii indecente, lipsite de eufonie, ridicole, precum şi dacă au fost transformate (schimonosite) prin traducere;
- dorinţa de a avea numele de familie şi/sau prenumele corespunzător naţionalităţii solicitantului;
- solicitarea unui nume de familie simplu în locul numelui de familie dublu;
- dorinţa persoanei de a avea acelaşi nume de familie ca şi numele de familie al soţului sau să alăture la numele de familie al său numele de familie al soţului, în cazul când nu a făcut-o la căsătorie;
- dorinţa de a reveni la numele de familie al său de până la căsătorie în cazul când nu a făcut-o la divorţ;
- dorinţa de a purta numele de familie al tatălui (mamei) vitreg sau altei persoane, care a participat la educaţia solicitantului;
- alte motive, dacă acestea vor fi recunoscute întemeiate, justificate prin prezentarea unor documente oficiale probatorii.
Atenţie! Actul de schimbare a numelui este un act personal și se înregistrează, obligatoriu, în prezența solicitantului în termenul legal de o lună, calculat din ultima zi a termenului de prestare a serviciului. În cazul neprezentării în termenul fixat pentru înregistrarea actului de schimbare, Concluzia de schimbare devine nevalabilă și actul de schimbare nu se întocmește. Iar o eventuală revenire la problema schimbării numelui de familie şi/sau a prenumelui va fi posibilă numai după expirarea termenului de 1 an.
Orice imposibilitate motivată de prezentare pentru înregistrarea actului de schimbare trebuie adusă la cunoștința organului de stare civilă, cu documente probatorii, pentru a fi posibilă repunerea în termenul de înregistrare a actului de schimbare a numelui și/sau a prenumelui.
Programarea prealabilă pentru solicitarea serviciilor în subdiviziunile teritoriale ale ASP este disponibilă accesând link-ul: https://programare.asp.gov.md/qwebbook/index.jsp?lang=ro
publicService.steps.title
- 1Pasul 1. Depunerea cererii
Cererea pentru schimbarea numelui şi/sau a prenumelui se depune:
- în ţară, la serviciul stare civilă după locul de domiciliu, inclusiv din cadrul centrului multifuncţional al Agenţiei Servicii Publice;
- în străinătate, la misiunile diplomatice sau oficiile consulare (MDOC) ale Republicii Moldova. În lipsa MDOC în statul de reşedinţă al solicitantului, cererea respectivă poate fi depusă la orice MDOC.
- 2Pasul 2. Achitarea serviciului
Achitarea tarifului pentru serviciul solicitat prin intermediul serviciului guvernamental de plăţi electronice MPay.
În conformitate cu prevederile art. 3 lit. b) al Legii taxei de stat nr. 213/2023, la schimbarea numelui se încasează taxa de stat, cu excepția cazurilor de scutire de taxa de stat (persoanele care beneficiază de servicii publice gratuite de stare civilă în modul stabilit de HG nr. 966/2020 cu privire la serviciile prestate de către ASP).
publicService.channels.4.title - 3Pasul 3. Procesarea și Examinarea
Recepţionarea cererii şi a actelor relevante înregistrării actului de schimbare a numelui şi/sau prenumelui.
Identificarea actelor de stare civilă în fondul de arhivă al registrelor de stare civilă.
Constituirea dosarului de schimbare a numelui şi/sau prenumelui şi transmiterea acestuia.
Emiterea deciziei de aprobare sau respingere a dosarului.
Transmiterea dosarului spre examinare la subdiviziunii competente a Departamentului stare civilă.
Aprobarea sau respingerea Concluziei SSC privind schimbarea numelui de familie şi/sau prenumelui.
Înregistrarea actului de schimbare a numelui şi/sau prenumelui în resursele informţionale.
Emiterea actului de schimbare a numelui şi/sau prenumelui şi a certificatului de schimbare a numelui şi/sau prenumelui.
- 4Pasul 4. Perfectarea și eliberarea certificatului
Semnarea actului de schimbare a numelui şi/sau prenumelui şi înmânarea certificatului de schimbare a numelui şi/sau prenumelui (unde a fost plasată comanda): la ghişeul SSC, inclusiv din cadrul centrului multifuncțional al ASP, iar în străinătate, la MDOC ale Republicii Moldova.
Potrivit prevederilor pct. 1, secţiunea 1 din anexa nr. 3 la Hotărârea Guvernului nr. 966/2020 cu privire la serviciile prestate de către Agenţia Servicii Publice, serviciul schimbarea numelui şi/sau a prenumelui se prestează, în mod gratuit, următoarelor categorii de persoane, cetăţeni ai Republicii Moldova:
Cererea pentru prestarea serviciilor de stare civilă, în mod gratuit, se examinează în termenul maximal stabilit pentru prestarea serviciului respectiv.