Înregistrarea ulterioară a actului de stare civilă
Serviciul de înregistrare ulterioară a actului de stare civilă se prestează în scopul asigurării înregistrării actelor de naştere şi deces în cazul neînregistrării faptelor respective în termenii prevăzuţi de lege.
Înregistrarea ulterioară a actelor de stare civilă reprezintă o procedură specială realizată prin constituirea dosarului respectiv şi emiterea de către serviciul stare civilă a unui aviz, care se aprobă de către subdiviziunea desemnată în acest sens din cadrul Agenţiei Servicii Publice.
Înregistrarea ulterioară a actelor de naştere poate avea loc numai în cazul prezentării documentelor prevăzute de legislaţie pentru confirmarea faptului că actul de naştere pe numele persoanei date nu a fost întocmit până la momentul depunerii cererii.
Înregistrarea ulterioară a actelor de naştere se efectuează în următoarele cazuri:
- naşterea a fost declarată la expirarea termenului de un an de la data când s-a produs evenimentul;
- întocmirea actului de naştere a fost omisă de către organul de stare civilă, deși au fost depuse actele necesare pentru întocmirea acestuia.
Categorii de solicitanți (înregistrarea ulterioară a actului de naștere):
- Pe numele unui copil sau a unei persoane majore cu privire la care sunt instituite măsuri de ocrotire judiciară: reprezentantul legal (părinții sau unul dintre părinți/tutore sau curatorul); o persoană împuternicită prin procură notarială de către părinții copilului; autoritatea tutelară.
- Pe numele persoanelor majore, pentru înregistrarea ulterioară a nașterii: persoana în cauză (pentru naștere).
Înregistrarea ulterioară a actelor de deces poate avea loc numai în cazul prezentării documentelor prevăzute de legislaţie pentru confirmarea faptului că actul de deces pe numele persoanei date nu a fost întocmit până la momentul depunerii cererii.
Înregistrarea ulterioară a actului de stare civilă se efectuează în următoarele cazuri:
- decesul este declarat la expirarea termenului de un an de la data când s-a produs evenimentul;
- întocmirea actului a fost omisă de către organul de stare civilă, deși au fost depuse actele necesare pentru întocmirea acestuia.
Categorii de solicitanți (înregistrarea ulterioară a actului de deces):
- rudele persoanei decedate;
- membrii familiei persoanei decedate;
- persoana împuternicită.
Programarea prealabilă pentru solicitarea serviciilor în subdiviziunile teritoriale ale ASP este disponibilă accesând link-ul: https://programare.asp.gov.md/qwebbook/index.jsp?lang=ro
publicService.steps.title
- 1Pasul 1. Depunerea cererii
Cererea pentru înregistrarea ulterioară a actului de stare civilă se depune de către solicitant, la serviciu stare civilă din raza de domiciliu, inclusiv din cadrul centrului multifuncţional al Agenţiei Servicii Publice.
- 2Pasul 2. Achitarea serviciului
Achitarea tarifului pentru serviciul solicitat prin intermediul serviciului guvernamental de plăţi electronice MPay.
publicService.channels.4.title - 3Pasul 3. Procesarea și Examinarea
Recepţionarea cererii şi a materialelor relevante înregistrării în procedură ulterioară a actului de stare civilă (naştere sau deces).
Verificarea existenței în fondul de arhivă a actului de stare civilă cu privire la același fapt juridic.
Constituirea dosarului, emiterea deciziei de aprobare sau respingere a cererii de înregistrare ulterioară a actului de stare civilă.
Transmiterea dosarului spre examinare subdiviziunii competente a Departamentului stare civilă.
Aprobarea sau respingerea Deciziei de înregistrare ulterioară a actului de naștere sau deces şi remiterea dosarului către SSC.
Înregistrarea actului de naştere sau deces în sistemul informational.
Emiterea actului de naştere sau de deces și a certificatului de stare civilă corespunzător.
- 4Pasul 4. Eliberarea/refuzul de eliberare
Semnarea actului de naştere sau de deces şi înmânarea documentului de stare civilă la ghişeul SSC, inclusiv din cadrul centrului multifuncțional al Agenţiei Servicii Publice.
În cazul respingerii cererii de înregistrare ulterioară a actului de stare civilă, solicitantului i se eliberează avizul privind imposibilitatea înregistrării în procedură ulterioară a actului de naştere sau de deces.
În conformitate cu prevederile art. 65 din Legea 100/2001 privind actele de stare civilă, cererea de înregistrare ulterioară a actului de stare civilă se soluţionează în termen de o lună. Pentru motive temeinice, acest termen poate fi prelungit până la 2 luni.