Drept de ședere

Drept de şedere – drept de a-şi stabili reşedinţa sau domiciliul pe teritoriul Republicii Moldova, acordat străinului, în condiţiile prezentei legi, de către autoritatea competentă pentru străini.

Decizie de acordare a dreptului de ședere provizorie sau permanentă – act oficial emis de autoritatea competentă pentru străini, în condițiile prezentei legi, care confirmă dreptul de ședere provizorie sau permanentă pe teritoriul Republicii Moldova.

Străinul poate solicita acordarea dreptului de ședere provizorie în Republica Moldova în baza unei vize de lungă ședere în scopul pentru care a fost eliberată, cu excepția cazurilor:  pentru asociații sau acționarii persoanelor juridice cu investiții străine înregistrate în Republica Moldova;  pentru victimele traficului de ființe umane; pentru victimele violenței în familie; pentru lucrătorii migrați.

Dreptul de ședere provizorie poate fi acordat: a) pentru imigrare la muncă; b) pentru studii; c) pentru reîntregirea familiei; d) pentru activităţi umanitare, de voluntariat sau religioase; e) pentru tratament medical de lungă durată, balneosanatorial şi de recuperare; e1) pentru protecţia victimelor traficului de fiinţe umane; e2) pentru protecţia victimei violenţei în familie; f) pentru alte scopuri, în care activitatea străinului nu contravine legislaţiei Republicii Moldova sau prezenţa lui pe teritoriul Republicii Moldova este necesară în interes public sau de securitate naţională; f1) pentru activităţi în domeniul tehnologiei informaţiei; g) investitorilor străini; h) persoanelor cu funcţii de conducere; i) specialiştilor; j) stagiarilor absolvenţi de studii superioare.

publicService.steps.title

  • 1
    Pasul 1 Depunerea cererii

    Străinul care solicită acordarea sau prelungirea unui drept de ședere, dreptul la repatriere sau autorizarea emigrării depune o cerere personal, însoțită de actele în original și copie, la subdiviziunile teritoriale ale IGM al MAI (centru/nord/sud) pe raza căreia solicitantul/persoana fizică are domiciliul/reședința, respectiv sediul/oficiul în cazul persoanelor juridice. Ghișeul unic de documentare a străinilor al Direcție regionale Centru, mun. Chișinău, bd. Ștefan cel Mare și Sfânt nr. 124, MD-2005, Republica Moldova; Ghișeul unic de documentare a străinilor al Direcție regionale Nord, mun. Bălți, str. Moscovei nr. 9; Ghișeul unic de documentare a străinilor al Direcție regionale Sud, or. Comrat, str. Comsomolului nr. 22; Ghișeul unic de documentare a străinilor al Direcție regionale Sud, or. Cahul, str. Ioan Vodă cel Cumplit nr. 79. În cazul solicitării acordării/prelungirii dreptului de şedere pentru reîntregirea familiei, cererea este semnată de solicitant şi de membrul familiei stabilit cu reședință sau domiciliul în Republica Moldova, pentru care se face reîntregirea. La depunerea cererii privind acordarea/prelungirea dreptului de ședere pentru reîntregirea familiei se solicită prezența membrului de familie stabilit cu reședința sau domiciliu în Republica Moldova. Demersul persoanei juridice se semnează de către administratorul întreprinderii/ conducătorul instituției/organizației, pe demers se aplică ștampila umedă.

  • 2
    Pasul 2 Achitarea serviciului

    Achitarea serviciului se realizează la:

    - Poșta Moldovei;

    - prin intermediul serviciului guvernamental de plăți electronice MPay (https://mpay.gov.md).

    - Sucursale/filiale bancare.


    publicService.channels.4.title

  • 3
    Pasul 3. Procesarea cererii

    Funcționarul GUDS vizualizează dosarul și documentele atașate de către solicitant în scopul aprecierii completitudinii și corectitudinii dosarului în conformitate cu cadrul normativ existent;

    Verifică corectitudinea completării formularului de cerere/demersului; 

    Funcționarul GUDS acordă sprijin la completarea corectă și completă a rubricilor prevăzute de cerere/demers-formular;

    Verifică existența documentelor corespunzătoare, verifică dacă documentul de călătorie al străinului, este recunoscut sau acceptat, de Republica Moldova precum și valabilitatea acestuia;

    Funcționarul GUDS este în drept să întoarcă dosarul solicitantului cu indicarea motivului întoarcerii, în scopul completării și/sau înlăturării iregularităților stabilite pentru prezentarea repetată a dosarului;

    La prezentarea dosarului cu atașarea tuturor documentelor necesare, angajatul GUDS, verifică dacă străinul indicat în cerere nu se regăsește în Registrul străinilor din SsIGM și consultă istoria acestuia; 

    Funcționarul GUDS va introduce datele străinului în SsIIGM;

    În scopul asigurării deciziei pe caz executorul (funcționarul) efectuează verificarea informației disponibile/necesare IGM privind străinul precum și solicitantul, prin diverse baze de date care sunt în gestiunea IGM.


  • 4
    Pasul 4. Examinarea cererii

    Examinarea dosarelor se efectuează de către funcționarul Secției ședere străini și repatriere. Decizia emisă este semnată de către Directorul IGM cu aplicarea ștampilei instituției (data privind eliberarea deciziei este introdusă în baza de date a Subsistemului informațional automatizat al IGM).

  • 5
    Pasul 5. Eliberarea deciziei de acordare sau de refuz

    Decizia de acordare se eliberează la ghișeul IGM. Informația despre decizia de refuz se comunică solicitantului prin scrisoare în termen de 3 zile lucrătoare din data aprobării acesteia

Inspectoratul General pentru Migrație
buttons.more
publicService.categories.title
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.