Obținerea certificatului complementar de protecție asupra produsului medicamentos/fitofarmaceutic
Serviciul este destinat pentru titulrii de brevet a căror obiect sunt substanţele medicamentoase şi doresc o prelungire a drepturilor exclusive maximum cu 5 ani.
Titularul unui brevet ce produce efecte în Republica Moldova, al cărui obiect este un produs medicamentos sau un produs fitofarmaceutic (brevet de bază), pentru care s-a eliberat o autorizaţie de lansare pe piaţă, poate să obţină, în conformitate cu condiţiile prevăzute în prezenta lege şi în Regulament, un certificat complementar de protecţie, denumit în continuare certificat, pentru părţile brevetului de bază care corespund autorizaţiei. Certificatul produce efecte la expirarea duratei legale a brevetului de bază, pentru o perioadă egală cu perioada cuprinsă între data de depozit a cererii de brevet şi data eliberării primei autorizaţii, redusă cu 5 ani. Fără a aduce atingere celor menționate mai sus, durata certificatului nu poate depăşi 5 ani de la data expirării duratei legale a brevetului de bază, cu condiţia achitării taxei stabilite de menţinere în vigoare a certificatului.
În cazul unui brevet al cărui obiect este un produs medicamentos pentru care au fost realizate studii pediatrice, iar rezultatele studiilor respective sînt reflectate în informaţiile referitoare la produsul pentru care s-a eliberat o autorizaţie de lansare pe piaţă, perioadele menţionate mai sus se prelungesc cu6 luni, totodată perioada prevăzută menționată poate fi prelungită o singură dată. În limitele protecţiei acordate de brevetul de bază, protecţia acordată de certificat se extinde numai asupra produsului care face obiectul autorizaţiei şi asupra oricărei utilizări a acestui produs ca produs medicamentos sau fitofarmaceutic, autorizate pînă la expirarea certificatului. Dispoziţiile prezentei legi referitor la brevete se aplică mutatis mutandis certificatelor în lipsa unor prevederi contrare şi cu excepţia procedurii de opoziţie prevăzute în secţiunea a 2-a din capitolul IV.
Cererea de acordare a certificatului se depune la AGEPI în termen de 6 luni de la data eliberării autorizaţiei prevăzute. Dacă autorizaţia a fost eliberată înainte de acordarea brevetului de bază, cererea va fi depusă în termen de 6 luni de la data acordării brevetului. Cererea se consideră a fi depusă după plata taxei stabilite. Cererea de acordare a certificatului trebuie să satisfacă cerinţele prevăzute în Regulament.
Formularul tip al cererii poate fi găsit la adresa - https://www.agepi.gov.md/ro/formulare/inventions, F-01-BI-012-E-02-0220
Condiţiile de acordare a certificatului
Certificatul este acordat în cazul în care s-a depus o cerere şi dacă, la data depunerii acesteia, sînt îndeplinite următoarele condiţii:
a) produsul este protejat printr-un brevet de bază în vigoare în Republica Moldova;
b) produsul este obiectul unei autorizaţii valabile de lansare pe piaţă în calitate de produs medicamentos sau fitofarmaceutic și se încadrează în limita revendicărilor din brevet;
c) produsul nu a constituit anterior obiectul unui certificat în Republica Moldova;
d) autorizaţia prevăzută la lit.b) este prima autorizaţie de plasare pe piaţa Republicii Moldova a produsului în calitate de produs medicamentos sau fitofarmaceutic.
(2) În cazul în care sînt îndeplinite condiţiile prevăzute, AGEPI adoptă hotărîrea de acordare a certificatului şi introduce datele despre certificat în Registrul naţional de brevete de invenţie. Menţiunea privind hotărîrea de acordare a certificatului se publică în BOPI.
Titularul mai multor brevete care se referă la unul şi acelaşi produs nu poate obţine decît un singur certificat pentru produsul în cauză. Totuşi, cînd două sau mai multe cereri care se referă la acelaşi produs, aflate în curs de examinare, provin de la doi sau mai mulţi titulari de brevete diferite, fiecare dintre aceşti titulari poate obţine un certificat pentru acest produs.
publicService.steps.title
- 1Pasul 1. Depunerea cererii
Cererea se depune:
- on-line, prin accesarea link-ului (https://e-servicii.agepi.gov.md/);
- la ghişeul Agenţiei pe adresa: Str. Andrei Doga nr. 24, bloc 1,MD-2024, Chișinău, Republica Moldova;
- prin e-mail, cerere@agepi.gov.md, (cererea se va consideră depusă la data primirii e-mailului, dacă AGEPI primeşte originalul cererii în termen de o lună de la data primirii e-mailului, cu excepţia documentului electronic semnat cu semnătură digitală).
Notă:
1. Formularul de depunere a cererii de brevet de invenție
(https://www.agepi.gov.md/sites/default/files/formulare/F-01-BI-005-E-02-0213)
publicService.channels.2.title - 2Pasul 2. Achitarea serviciului
Serviciul poate fi achitat:
- prin intermediul serviciului guvernamental de plăți electronice MPay (https://mpay.gov.md);
- direct la ghișeu;
- prin transfer bancar.
publicService.channels.4.title - 3Pasul 3. Examinarea
În termen de o lună de la data depunerii cererii de acordare a certificatului, AGEPI efectuează examinarea ei formală, verificînd dacă sînt îndeplinite condiţiile prevăzute în pct. 427-428 din Regulament. Dacă aceste condiţii sînt îndeplinite, acest fapt se notifică solicitantului. Dacă în procesul examinării formale se constată că în cerere lipsesc documentele necesare sau că acestea nu corespund cerinţelor stabilite, solicitantului i se notifică iregularităţile şi i se propune să le remedieze în termen de 3 luni de la data expedierii notificării corespunzătoare.
În termen de 2 luni de la finalizarea examinării formale se efectuează o examinare pentru a stabili dacă:
a) conţinutul documentelor cererii este conform cerinţelor stabilite în art.70 din Lege şi în pct. 427-428 din prezentul Regulamentul;
b) sînt îndeplinite cerinţele prevăzute în art. 71 din Lege;
c) caracteristicile produsului farmaceutic sau fitofarmaceutic sînt acoperite de revendicările brevetului de bază.
Dacă cererea de acordare a certificatului nu îndeplineşte condiţiile stabilite în pct.430 din prezentul Regulament, solicitantului i se propune să remedieze iregularităţile cererii în termen de 3 luni. Dacă iregularităţile nu sînt remediate în termenul acordat, se adoptă hotărîrea de respingere a cererii care se comunică solicitantului şi se publică în BOPI în termen de 2 luni de la data adoptării hotărîrii.
- 4Pasul 4. Eliberarea și publicarea
Certificatul complementar de protecţie se eliberează titularului în termen de 2 luni de la data expedierii hotărîrii de acordare a certificatului, cu condiţia achitării taxei stabilite conform Hotărîrii Guvernului nr.774 din 13 august 1997.
- 5Pasul 5. Menţinerea în vigoare
Pentru menţinerea în vigoare a certificatului complementar de protecţie, pentru fiecare an de valabilitate se achită taxe conform art.93 din Legea 50/2008 şi conform Hotărîrii Guvernului nr.774 din 13 august 1997.