Acreditarea organismelor de evaluare a conformității
Acreditarea constituie un mijloc excelent de furnizare a încrederii, care permite autorităților, economiei țării și societății în general de a se baza pe competențele laboratoarelor de încercări, etalonări, analize medicale, verificări metrologice, organismelor de certificare și organismelor de inspecții (organisme de evaluare a conformității), care execută activități de evaluare a conformității, acreditate și supravegheate de Centrul Național de Acreditare (MOLDAC).
Acreditarea atestă competența organismelor de evaluare a conformității, care la rândul lor atestă conformitatea produselor, proceselor, serviciilor plasate pe piață.
MOLDAC acordă servicii de acreditare conform competenței pentru următoarele scheme de acreditare:
- SM EN ISO/IEC 17025:2018 (laboratoare de încercări și laboratoare de etalonări)
- SM SR EN ISO 15189:2022 (laboratoare medicale)
- SM EN ISO/CEI 17020:2013 (Organisme de Inspecție și Organisme de Inspecție în domeniul metrologiei legale)
- SM EN ISO/CEI 17065:2013 (Organisme de certificare produse)
- SM SR EN ISO/CEI 17021-1:2015 (Organisme de Certificare Sisteme de Management - Calitate, Mediu, Sănătate și securitate în muncă, Anti-mită)
- SM SR EN ISO/CEI 17021-1:2015, SM ISO 22003-1:2023 (Organisme de Certificare Sisteme de Management pentru Siguranța Alimentelor)
- SM SR EN ISO/CEI 17024:2014, (Organism Certificare personal).
Documentele și înregistrările necesare pentru prestarea serviciului de acreditare pot fi găsite pe pagina oficială www.acreditare.md
publicService.steps.title
- 1Pasul 1. Depunerea solicitării
Solicitarea se depune online prin accesarea butonului Solicită prin Sistemul Informational Automatizat SIA Acreditare sau la sediul Centrului pe adresa: Gheorghe Tudor 5, Oficiul 302, MD-2028, Chisinau, Moldova.
publicService.channels.2.title - 2Pasul 2. Analiza resurselor, vizita preliminară
Fișa de analiză a resurselor și transmite Dosarul Directorului MOLDAC, care analizează propunerile Şef Directie, consemnând rezultatele analizei pe Fișa de analiză a resurselor. La acreditarea inițială, dacă solicitantul acceptă efectuarea unei vizite preliminare, aceasta se va efectua conform Regulilor de Acreditare.
- 3Pasul 3. Pregătirea pentru evaluare
După încheierea Contractului de acreditare, procesul de acreditare începe cu numirea echipei de evaluare.
- 4Pasul 4. Analiza informației documentate
Analiza Documentatiei prezentate
- 5Pasul 5. Evaluarea la sediu
Echipa de evaluare analizează toate informațiile relevante și dovezile obiective adunate înaintea și în timpul evaluării, pentru a determina conformitatea Organismelor de Evaluare a Conformitatii cu cerințele de acreditare.
- 6Pasul 6. Tratarea neconformităților
Pentru toate categoriile de neconformități constatate de echipa de evaluare și pentru toate tipurile de evaluări, Organismelor de Evaluare a Conformitatii trebuie să stabilească pentru fiecare neconformitate acțiunile prevăzute în Politica privind tratarea neconformităților, în termenele indicate în Anexa nr.1 la Reguli pentru acreditare.
- 7Pasul 7. Luarea deciziei referitoare la acreditare.
Echipa de evaluare se asigură că toate înregistrările și informațiile aferente dosarului respectiv sunt adecvate și sunt furnizate Comisiei de Recomandare a Acreditarii, împreună cu propunerea echipei privind decizia de acreditare.
Decizia cu privire la acreditare se eliberează solicitantului la ghișeul Centrului.