Licența pentru activitatea cu metale prețioase și pietre prețioase; funcționarea caselor de amanet

Act permisiv, ce confirmă dreptul titularului de a întreprinde activități cu metale prețioase și pietre prețioase, care au ca obiect: prelucrarea industrială a metalelor prețioase și pietrelor prețioase, inclusiv a resturilor și deșeurilor ce conțin metale prețioase; fabricarea, repararea (restaurarea) bijuteriilor și a altor articole; vânzarea, cumpărarea, amanetarea (grevarea cu gaj), păstrarea, introducerea, expedierea și scoaterea în/din Republica Moldova a metalelor prețioase și pietrelor prețioase și a articolelor din ele; expertizarea și marcarea bijuteriilor și a altor articole din metale prețioase și pietre prețioase; alte operațiuni cu metale prețioase și pietre prețioase, cu articole din ele.

Cerințe față de solicitant:

Pentru activitatea cu metale prețioase și pietre prețioase

  1. Dispunerea în proprietate sau în locațiune a imobilului în care se desfășoară activitatea licențiată.
  2. Comercializarea articolelor din metale prețioase şi pietre prețioase doar în magazine și secții specializate de bijuterii, cu suprafața de cel puțin 12 metri pătrați, în care se asigură condiții pentru evidenta şi integritatea valorilor.
  3. Fabricarea articolelor din metale prețioase şi pietre prețioase, prelucrarea resturilor şi deșeurilor ce conţin metale preţioase doar în încăperi ce corespund cerinţelor tehnice, sanitare şi ecologice.
  4. Respectarea modului de comercializare, recepţionare, păstrare şi evidentă a articolelor din metale preţioase şi pietre preţioase, a regulilor de achiziționare de la populație a metalelor preţioase şi pietrelor preţioase ce se conţin în articole şi în resturi, a modului de introducere, expediere şi scoatere în/din Republica Moldova a metalelor preţioase şi pietrelor preţioase şi articolelor din ele, a condiţiilor de funcționare a caselor de amanet.
  5. Dispunerea de condiții şi de materiale necesare pentru probarea metalelor preţioase şi stabilirea caracteristicii pietrelor preţioase, pentru determinarea calității şi cantității acestora (cântare analitice sau electronice, reactivi chimici, precum şi instrumentele respective).
  6. Verificarea metrologică anuală a cântarelor analitice sau electronice.
  7. Prelucrarea eficientă a resturilor şi deșeurilor ce conţin metale preţioase, cu asigurarea recuperării obligatorii a metalelor preţioase cu titlul minim de 995° pentru aur şi argint şi de 950° pentru platină şi paladiu.
  8.  Asigurarea integrității şi păstrării corespunzătoare a articolelor din metale prețioase şi pietre prețioase prin dotarea încăperilor cu safeuri, semnalizare interioară şi exterioară, cuplată la punctul de pază centralizat.
  9. Marcarea obligatorie a articolelor din metale prețioase, fabricate pe teritoriul Republicii Moldova şi a celor introduse în ţară pentru comercializare, cu semnul de marcare de stat, aplicat de către Camera de Stat pentru Supravegherea Marcării.
  10. Corespunderea condiţiilor de activitate ale solicitantului cu cerinţele de protecţie a mediului.

Pentru funcționarea caselor de amanet

  1. Asigurarea bunurilor primite spre păstrare sau amanetate în suma valorii bunurilor, conform evaluării efectuate la amanetarea sau primirea lor în păstrare.
  2. Dispunerea în proprietate sau în locațiune a imobilului unde se va desfășura activitatea licențiată.
  3. Asigurarea integrității și păstrării obiectelor amanetate prin dotarea încăperilor cu safeuri, grilaje sau obloane metalice la ferestre şi uși, semnalizare interioară şi exterioară, cuplate la punctul centralizat de pază.
  4. Dispunerea de condiții şi materiale necesare pentru stabilirea titlului metalelor preţioase şi caracteristicii pietrelor preţioase, determinarea calității şi cantității (cântare analitice sau electronice, reactivi chimici, precum şi de instrumentele respective).
  5. Verificarea metrologică anuală a cântarelor analitice sau electronice.
  6. Neadmiterea primirii spre păstrare şi amanetare a valutei străine, hârtiilor de valoare, obiectelor care vădit nu aparţin persoanelor fizice cu drept de proprietate privată, bunurilor imobiliare, obiectelor de anticariat sau a altor obiecte vechi, monedelor din metale preţioase, metalelor şi pietrelor preţioase care constituie materie primă, deșeurilor sau obiectelor cu destinație tehnică şi de producţie, mijloace de transport
  7. Neadmiterea angajării şi menținerii în serviciu a persoanelor cu antecedente penale.

publicService.steps.title

  • 1
    Pas 1. Depunerea solicitării

    Solicitantul (sau reprezentantul său legal) depune cererea prin accesarea butonului Solicită, îndeplinește cererea și încarcă documentele necesare, personal sau cu ajutorul recepționarului de la ghișeu.

    publicService.channels.2.title

  • 2
    Pas 2. Procesarea cererii

    În cazul când Solicitantul (sau reprezentantul său legal): a) depune cererea și documentele necesare cu ajutorul recepționarului de la ghișeu, recepționarul: - va primi și va înregistra corespunzător cererea (declaraţia) pentru obţinerea licenţei și va primi documentele prezentate de solicitant, și - va elibera imediat și necondiționat solicitantului certificatul constatator conform modelului indicat în anexa nr. 3 la Legea 160 din 22.07.2011, și - va expedia cazul (copiile electronice ale cererii și a documentelor însoțitoare) autorității emitente pentru revizuire. Cererea poate fi returnată solicitantului doar în cazul când cererea nu conține informația necesară pentru identificarea solicitantului. b) depune cererea și încarcă documentele personal direct în sistem, sistemul: - va genera automat documentul în format electronic de confirmare a primirii cererii și documentelor („certificatul constatator”) și - în mod automat va direcționa cererea și setul de documente autorității emitente (șefului direcției).

  • 3
    Pas 3. Examinarea cererii

    Autoritatea emitentă (șeful direcției) remite cererea și setul de documente specialistului din direcție pentru executare. Specialistul deschide cazul, examinează declarația și documentele însoțitoare, verifică respectarea condițiilor. În cazul constatării lipsei documentelor/informației necesare prevăzute expres de legislație, autoritatea emitentă (specialistul) va sista termenul de examinare a declarației și va informa imediat despre acest fapt solicitantul cu specificarea și descrierea temeiului suspendării, termenului și acțiunilor de remediere pentru a iniția examinarea declarației.

  • 4
    Pas 4. Coordonarea cu alte instituții

    În baza setului complet de documente specialistul examinează cazul și organizează examinările suplimentare pe interior pentru luarea deciziei de eliberare a licenței. Pentru aceasta specialistul va obține confirmarea Inspectoratului Ecologic de Stat pentru protecția mediului (pentru activitatea de fabricare și reparare a articolelor din metale prețioase și pietre prețioase, prelucrarea resturilor și deșeurilor ce conțin metale prețioase) prin ghișeu unic, fără participarea solicitantului.Autoritatea de licențiere va înștiința Inspectoratul pentru Protecția Mediului pentru a se asigura (cu sau fără solicitarea unei vizite de control din partea organului în cauză) de corespunderea condițiilor de activitate ale solicitantului cu cerințele de protecție a mediului). În cel mult 7 zile lucrătoare de la data înștiințării, Inspectoratul pentru Protecția Mediului va transmite o notificare sau procesul-verbal de control despre rezultatele verificării efectuate. În cazul în care Inspectoratul pentru Protecția Mediului nu a inițiat un control în urma înștiințării și/sau nu a eliberat procesul-verbal de control în decurs de 7 zile lucrătoare de la data înștiințării, survine principiul aprobării tacite.

  • 5
    Pas 5. Notificarea și achitarea serviciului

    Dacă Inspectoratul Ecologic de Stat pentru protecția mediului a dat acordul pentru activitatea respectivă și eliberarea actului permisiv este acceptată, sau dacă a survenit principiul aprobării tacite, solicitantul (sau reprezentantul său legal) primește o notificare electronică și achită taxa stabilită prin serviciul M-Pay sau la bancă.În cazul în care taxa se achită la bancă, solicitantul prezintă bonul de plată în original cu semnătură/ștampilă umedă.

    publicService.channels.4.title

  • 6
    Pas 6. Perfectarea actului permisiv sau a refuzului

    După prezentarea documentului care confirmă achitarea taxei pentru eliberarea/prelungirea sau reperfectarea acesteia,specialistul perfectează actul permisiv care va fi semnat de conducătorul autorității de licențiere sau de adjunctul acestuia. În cazul refuzului cererii specialistul informează solicitantul despre refuz, cu o justificare corespunzătoare în temeiul prevederilor legii, și doar în cazul în care solicitantul nu întrunește condițiile expres specificate în lege sau, după caz, nu demonstrează întrunirea acestor condiții în decursul suspendării termenului de examinare a solicitării.

  • 7
    Pasul 7. Eliberarea actului permisiv

    Specialistul/ recepționarul generează actul permisiv din sistem și îl transmite solicitantului sau livrează actul permisiv solicitantului (sau reprezentantului său legal), care confirmă recepționarea prin depunerea semnăturii în Registru

publicService.disclaimerAgenția Servicii Publice
Agenția Servicii Publice
buttons.more
publicService.cupsDisclaimer
publicService.cupsDisclaimerLink
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.