Documentarea cu acte de identitate pentru străini

Act de identitate - atestă identitatea si statutul juridic al străinului, dreptul de ședere al titularului în Republica Moldova, precum si durata si scopul pentru care s-a acordat acest drept, și care este valabil doar pe teritoriul Republicii Moldova. Asigură dreptul de şedere legală a străinilor şi evidența acestora pe teritoriul Republicii Moldova.

Serviciul se prestează exclusiv la cererea persoanelor fizice, și reprezintă tarife, taxe și modele de cereri diferite în funcția de categorie și termen.

Permisul de ședere provizorie (IR)- Act de identitate oficial, eliberat de autoritatea competentă pentru străini în conformitate cu prevederile legii, care atestă identitatea si statutul juridic al străinului, dreptul de ședere al titularului în Republica Moldova, precum si durata si scopul pentru care s-a acordat acest drept, și care este valabil doar pe teritoriul Republicii Moldova.

Permisul de ședere provizorie se eliberează străinului, căruia i s-a acordat sau i s-a prelungit dreptul de ședere provizorie, pe perioada de valabilitate a dreptului de ședere în Republica Moldova a titularului, dar care nu poate depăși termenul de valabilitate a pașaportului cetățeanului străin sau documentului de călătorie valabil, emis de statul, unde persoana își are stabilit domiciliul.

Pentru obținerea permisului de ședere provizorie în legătură cu expirarea termenului de valabilitate, străinul este obligat sa se adreseze la Ghișeul unic de documentare a străinilor din cadrul IGM al MAI cu cel puțin 30 de zile până la producerea acestei situații.

Permisul de ședere permanentă (CR) - Permisul de ședere permanentă se eliberează străinului, cu excepţia apatrizilor, căruia i s-a acordat dreptul de şedere permanentă în Republica Moldova.

Permisul de şedere permanentă se eliberează pe perioada valabilităţii actului de identitate naţional şi se reînnoieşte succesiv. Pentru obţinerea permisului de şedere sau a buletinului de identitate în legătură cu expirarea termenului de valabilitate, străinul este obligat să se adreseze la Ghişeul unic de documentare a străinilor al Biroului Migrație şi Azil al Ministerului Afacerilor Interne cu cel puţin 30 de zile pînă la producerea acestei situaţii.

Permis de ședere provizorie pentru apatrizi (IC)- asigură dreptul de şedere legală a apatrizilor şi evidența acestora pe teritoriul Republicii Moldova.

Buletin de identitate pentru apatrizi (CC) - Buletin de identitate pentru apatrizi se eliberează apatrizilor cărora li s-a recunoscut statutul de apatrid, precum şi celor cărora li s-a acordat dreptul de şedere permanentă în Republica Moldova pentru întrebuinţare pe teritoriul republicii.

Buletinul de identitate pentru apatrizi se eliberează pe termen de valabilitate:

a) de la naştere pînă la 10 ani;

b) de la 10 pînă la 16 ani;

c) de la 16 pînă la 25 ani;

d) de la 25 pînă la 45 ani;

e) de la 45 - pe viaţă.

Buletin de identitate pentru refugiaţi (RI/RR) – persoanelor cărora li s-a recunoscut statut de refugiat, inclusiv copiilor acestora. Buletinul de identitate pentru refugiați se eliberează pe 5 ani; 

Buletin de identitate pentru beneficiarii de protecţie umanitară (IH) – persoanelor cărora li s-a acordat protecţie umanitară, inclusiv copiilor acestora. Buletinul de identitate pentru beneficiarii de protecție umanitară se eliberează pe 3 ani; 

Document de călătorie pentru apatrizi (PC)- se eliberează apatrizilor cărora li s-a recunoscut statutul de apatrid, precum şi celor cărora li s-a acordat dreptul de şedere permanentă în Republica Moldova pentru ieşire şi intrare în Republica Moldova.

Documentul de călătorie pentru apatrizi se eliberează persoanelor cu vîrsta sub 7 ani pe termen de 4 ani, persoanelor cu vîrsta de la 7 pînă la 16 ani – pe termen de 7 ani, iar celor cu vîrsta peste 16 ani – pe termen de 10 ani. Documentul de călătorie (PT) (Convenţia cu privire la statutul refugiaţilor din 28 iulie 1951) – persoanelor cărora li s-a recunoscut statutul de refugiat, indiferent de vîrstă, pentru ieşire şi intrare în Republica Moldova. Documentul de călătorie pentru refugiați se eliberază pe un termen de 5 ani; 

Documentul de călătorie (PH) (protecţia umanitară)– persoanelor cărora li s-a acordat protecție umanitară, indiferent de vîrstă, pentru ieşire şi intrare în Republica Moldova. Documentul de călătorie pentru beneficiarii de protecție umanitară se eliberează pe un termen de 3 ani; 

Actele de identitate ale beneficiarilor de protecţie internaţională se eliberează de Biroul migraţie şi azil în baza deciziei de acordare a protecţiei internaţionale, în conformitate cu legislaţia în vigoare.

publicService.steps.title

  • 1
    Pasul 1. Depunerea cererii

    Beneficiarul solicitant, depune setul de acte privind acordarea dreptului de aflare a străinului care va desfășura activitate de muncă pe teritoriul Republicii Moldova la subdiviziunile teritoriale ale IGM al MAI (centru/nord/sud) pe raza căreia solicitantul/persoana fizică are domiciliul/reședința, respectiv sediul/oficiul în cazul persoanelor juridice.


  • 2
    Pasul 2. Examinarea cererii și a documentelor anexate

    La depunerea cererilor/demersurilor angajatul de la Ghișeul unic identifică persoana străină, verifică corectitudinea și completitudinea cererii și actelor prezentate, stabilește autenticitatea și legalitatea acestora, acceptă sau restituie cererea.

    - În cazul acceptării cererii, angajatul Ghișeului aplică ștampila „Conform originalului” pe copiile actelor primite și informează solicitantul despre termenul de examinare și taxele care urmează a fi încasate pentru serviciile prestate în conformitate cu prevederile legislației în vigoare.

    - În cazul respingerii cererii privind acordarea dreptului de aflare, angajatul Ghișeului informează solicitantul despre motivul respingerii cererii și solicită înlăturarea neregulilor stabilite sau prezentarea documentelor lipsă.

    Documentarea cu acte de identitate se efectuează printr-un mecanism etapizat, cu respectarea cadrului normativ și necesităților specifice fiecărui caz în parte.

  • 3
    Pasul 3. Achitarea serviciului

    Serviciul public poate fi achitat: - prin intermediul serviciului guvernamental de plăți electronice MPay (https://mpay.gov.md), - la Sucursale/filiale bancare; - Poșta Moldovei.

    publicService.channels.4.title

  • 4
    Pasul 4. Înmânarea actului de identitate

    Actele de identitate se înmînează contra semnătură, titularului personal sau reprezentantului său legal, sau reprezentantului împuternicit prin procură. În cazul înmînării actului de identitate reprezentantului legal, acesta se identifică prin actul de identitate şi, după caz, prezintă documentul ce atestă plasarea sub tutelă sau curatelă.

Inspectoratul General pentru Migrație
buttons.more
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.